Tematrio: Olästa klassiker

Lyrans Noblesser dök det upp veckans tematrio som är: Berätta om tre klassiker du inte läst, men är nyfiken på! Det blir lätt, eftersom jag är fruktansvärt dålig på att läsa klassiker. Jag borde nog ge fler lite chanser. Ofast blir jag uttråkad och lite gäspig... Säg till om ni vet någon klassiker som passar en sådan som jag! Läste "Stolthet och fördom" av Jane Austen och hatar att erkänna att inte tyckte den var så speciell. Min tematrio får bli i sann julanda (jag älskar julen), alla delar av Penguin Christmas Classics. Dessa är jag helt säker på att jag ska införskaffa, då jag redan förra julen dreglade över dessa.
 
1. A Christmas Carol av Charles Dickens
 
2. The Nutcracker  av E.T.A. Hoffmann
 
3. Christmas at Thompson Hall & other Christmas stories av Anthony Trollope
 

Kommentarer:


Tina:

Jag har alltid varit lite rädd för att läsa klassiker eftersom de ofta verkar så tråkiga. Men nu har jag tagit tag i att läsa några stycken, och vissa är ju riktigt bra ;) Kan rekommendera Madame Bovary av Gustave Flaubert, den tyckte jag jättemycket om. Sen är Peter Pan en favorit också. :)

Svar: Tur att jag inte är den enda som tycker klassiker ofta är lite dammiga och tråkiga :D sen kan man ju fundera på varför de är klassiker, på den tiden var det kanske väldigt speciella böcker men tiderna förändras ju lite. Då kanske en "häftig kärlekshistoria" var att ett par gifte sig utan föräldrarnas lov, och nu är en "häftig kärlekshistoria" t.ex. Tris och Four från Divergent :D Ja...om någon förstår hur jag menar. Klassiker i all ära, jag förstår att vissa gillar. Men för min del så är flesta klassiker en "tid som är förbi" helt enkelt.
Sandra

skriven


Boklysten:

Visst finns det många tråkiga klassiker men det finns också många bra, det gäller bara att hitta rätt bok.

Svar: Precis! Det är det svåra!
Sandra

skriven


Robert W:

Det gäller nog vilken blandad bokhög man får framför sig. Några böcker kommer att vara tråkiga, medan andra är riktiga guldkorn.
Vissa författare är dock aldrig tråkiga. Selma Lagerlöf till exempel!

Svar: Henne har jag inte försökt mig på ännu :)
Sandra

skriven


Marie Eggimann:

Fina omslag på böckerna du valt, det gör det i alla fall lite roligare.
Mia

Svar: Så fint med samlingar :)
Sandra

skriven


Åsa:

Verkligen fina böcker, fick själv riktig lust att läsa dessa. :)

Svar: Och roligt att samla på :D
Sandra

skriven


A ROOM OF MY OWN:

Trollopes bok kände jag inte till! den får jag ge mig på jakt efter! tack för tips!

Svar: Varsågod!
Sandra

skriven


liza:

The nutcracker är min absoluta favoritjulsaga ! Eventuellt en av mina favoritsagor överlag också :)

Svar: Låter lovande! ;)
Sandra

skriven


Sanna:

O, vilka snygga utgåvor!

Svar: Japp, jag helt enkelt måste köpa dem :)
Sandra

skriven


Ugglanoboken:

Vilka fina böcker!

Svar: Tycker jag också!
Sandra

skriven


Monika:

Nyutgåvor är kul, då känns de ju lite nyare :)

skriven



Kommentera här: