I read, I travel, I become - tag

Tack finaste Liza för tagen!
1. Favoritvy i böcker
 
Det beror lite på hurdant humör jag är på den dagen, men gärna någonting lite magiskt, som ett slott. Andra gånger får det gärna vara lite småstadsmysigt, engelskt..kanske lite dimmigt.
 
2. Favoritvärld i en bok/bokserie
 
För att inte svara Harry Potter och Hogwarts så tänker jag säga byn Three Pines i Louise Pennys deckare. Den är så totalt underbar, jag vill bo där!
 
3. Var läser du bäst: flygplan, bil, tåg, buss eller annat transportmedel?
 
Jag har otroligt svårt att koncentrera mig på böcker på något transportmedel. Men tåg skulle funka bäst, jag kan inte läsa i bilen, blir så åksjuk.

4. Vad läser du helst för typ av böcker på resan?
 
Det beror på hurdan resa det är (vilka diplomatiska svar jag har idag). Jag har bara gjort stadsresor senaste tre åren, då hinner man verkligen inte läsa. Om jag skulle fara till södern skulle jag ha mycket mera tid för läsning. Då skulle det nog bli något lättsmält, antagligen chick-lit eller feelgood.

5. Fantasivärld eller verklighet? 
 
Om fantasivärlden är bra uppbyggd så definitivt den.

6.  Tidsresor: föredrar du att läsa om dåtiden, nutiden eller framtiden?
 
Framtiden!
 
7.  Besöker du hellre bokhandelskedjor eller privata lokala bokhandlar när du är utanför din hemstad?
 
Både och, helst. Dock har de stora bokhandelskedjorna det bästa utbudet oftast. Men secondhand-bokhandlar är något jag gärna besöker!

8. Land/stad/plats jag vill besöka p.g.a en bok?
 
Min resa till London var definitivt inspirerad av Shopaholic-serien av Sophie Kinsella.
 

9. Bokkaraktär du skulle vilja ha med dig på en resa? 
 Cookie Chanel, vi skulle nog ha samma shoppingintressen.

If You've Got It, Haunt It (A Haunted Vintage Mystery #1)

10. Nämn en stad/ett land/en plats där du skulle vilja att en bok skulle utspela sig.
 
Grundtjärn. Detta enbart för att jag upptäckt en sån härlig ny blogg; Jonna Jinton. Hennes fotografier av denna plats är otroliga.
 
11. Rekommendera en bok där resande/utforskande av plats har en stor roll.
 
Pappan och havet av Tove Jansson. En tänkvärd bok tycker jag.
 
Pappan och havet

12. Om du fick välja en bok som du skulle resa jorden runt med och rekommendera människor att läsa, vilken skulle du välja?
 
Divergent, kan inte komma över hur mycket jag älskade den.

13.  Beskriv din drömresa/favoritresa med ett bokomslag eller en boktitel
 
En Shopaholic i New York, jag vill så gärna resa dit!
 
Shopaholic Takes Manhattan (Shopaholic, #2)
 
Gör denna tag ni också, länka gärna inlägget som kommentar!

Kommentarer:


liza:

Så kul att du gjorde taggen ! Har int läst divergent ännu fast den finns i hyllan, måst göra det snart :D

Svar: Den måste du läsa! :)
Sandra

skriven



Kommentera här: