Rosensällskapet - Marie Lu


Titel:
Rosensällskapet
Författare: Marie Lu
Språk: Svenska
Sidantal: 319
Förlag: Modernista
Format: Inbunden
Utgiven: 2016
Handling: "Adelina Amouteru har fått sitt hjärta djupt sargat av såväl familj som vänner. Något som fått henne att ge sig in på hämndens bittra väg.
Hon är nu känd som Vita Vargen, och hon och hennes syster flyr från Kenettra för att leta upp andra ur Den unga eliten, med förhoppningen att kunna bygga upp en egen armé av allierade. Hennes mål: att slå ner Inkvisationsmakterna, de soldater i vita uniformer som försökte döda henne och nästan lyckades.
Men Adelina är ingen hjälte. Hennes krafter, närda av rädsla, har börjat växa bortom hennes kontroll. Och hon litar inte på sina nyvunna Eliten-vänner. Teren Santoro, Inkvisationens ledare, vill se henne död. Och hennes tidigare vänner, Raffaele och Dolksällskapet, vill nu sätta stopp för hennes hämndlystnad. Adelina kämpar för att försöka klamra sig fast vid det goda inom sig. Men hur ska en människa kunna vara god, när hela hennes existens är så beroende av mörka krafter?"
 
 Jag tyckte verkligen om Legend-trilogin och jag tycker väldigt mycket om denna serie också. Marie Lu skriver med sånt bra flyt, sidorna flyger fram och man tappar inte bort sig i historien (som ja annars lätt gör i fantasyböcker). Enda jag hade lite svårt med ibland var namn som var alltför lika, som Magiano och Maeve, eller är det bara jag som ibland har svårt att hålla reda på namn?
 
Jag tycker om Adelina och hon är en otroligt intressant huvudkaraktär. Hon är på gränsen till naiv, samtidigt som hon är driven av ett enormt hat och hämdlystenhet, det är svårt att inte dras med i historien. Boken verkar utspela sig i framtiden, men av någon anledning känner jag alltid att jag läser om bakåt i tiden. Fast ingen vet ju hur framtiden kommer att se ut. Men man är verkligen där, i Marie Lus otroligt fantastiska värld. Som att man nästan kunde höra ett tyg frasas, en doft doftas och känna en vind susa. Sättet hon beskriver energin och allas krafter är trovärdigt!
 
Det uppenbarar sig en ny "twist" om malfettos, som jag tyckte var så otroligt spänannde. Detta är en serie som kan fänglsa vem som helst, så bra är den! Jag kommer såklart läsa nästa del också.
Tack till Modernista för recensionsexemplaret!
 
Tidigare i serien läst:

  Betyg:



Kategori: Bokrecensioner |
Taggar:
bokrecension, den unga eliten, marie lu, modernista, recensioner, recensionsexemplar, rosensällskapet, Bokrecensioner
| Permalink
Kommentarer (1)

Kommentarer:


Lena:

Längtar efter att läsa Rosensällskapet.

Svar: Den var läsvärd!
Sandra

skriven



Kommentera här: