Vår egen lilla hemlighet - Ninni Schulman

 
Titel: Vår egen lilla hemlighet
Författare: Ninni Schulman
Språk: Svenska
Sidantal: 350
Serie: Hagfors #4
Förlag: Forum
Format: Inbunden
Utgiven: 2015
Handling: "En vårkväll i april kommer socialsekreterare Anna-Karin Ehn inte hem från sitt arbete och maken Torsten anmäler henne försvunnen. Han vet att hon har blivit hotad på sitt jobb och fruktar det värsta.

Dagen därpå hittas Anna-Karins bil övergiven vid vägkanten några mil utanför Hagfors. När polisen kommer dit hittar man spår av blod i bilen och man misstänker att hon har utsatts för ett brott. Anna-Karin verkar ha levt ett helt vanligt liv med man och barn, men när man börjar skrapa på den prydliga ytan upptäcker man att hon har haft många fiender. Har någon av dem fört bort henne?

Hagforspolisens chef Petra Wilander gör sitt bästa för att försöka styra utredningen tillsammans med Christer Berglund och de andra kollegorna samtidigt som hon kämpar med sin egen hälsa. Varför fungerar inte hennes kropp som den ska?

Värmlandsbladets lokalredaktör Magdalena Hansson har precis återvänt till jobbet efter att ha varit föräldraledig och får i uppdrag att skriva om Anna-Karins försvinnande. Ju mer hon skriver om Anna-Karin, desto mer engagerad blir hon i fallet och hon utsätter sig för allt större risker. Till slut är hennes eget liv i fara."
 
Efter att jag spontanläst tredje delen i Hagforsserien av Ninni Schulman fick jag definitivt mersmak för svenska deckare. Dock var det något som inte riktigt klickade för mig denna gång. I handlingen står att Anna-Karin "har haft många fiender". Något sådant intryck fick jag inte efter att ha läst ut boken.
 
Försvinnandet var intressant, höll spänningen uppe, men resten kändes lite halvdant. Petra är sjuk och det är ungefär det enda hon bidrar med i denna bok, vilket jag tyckte var synd. Kanske det blir för klurigt att hålla alla tre huvudpersoners storyn intressanta och ihopflätade gång på gång? Tycker fortfarande att Magdalena Hansson är en irriterande karaktär som känns överflödig. Jag har svårt att tro att en journalist varje gång lyckas ha en nyckelposition till upplösandet av alla mordfall. Den bästa av dem är Christer, definitivt!
 
Jag blev dock inte helt avskräckt av att fortsätta läsa serien fast denna inte var en favorit. Den är underhållande och jag tror det blir bättre när man lär känna karaktärerna ytterligare.

Finns på Bokus och Adlibris.
 
Betyg:



Kategori: Bokrecensioner |
Taggar:
bokrecension, hagfors, hagforsserien, krimialroman, ninni schulman, recension, svenska deckare, vår egen lilla hemlighet, Bokrecensioner
| Permalink
Kommentarer (0)



Kommentera här: