HSP = Highly sensitive person, ett viktigt inlägg

Jag vill skriva ett viktigt inlägg om en bok jag tidigare skrivit om, nämligen Den högkänsliga människan av Elaine N. Aron. Att vara en higly sensitiv person, HSP, innebär att du har ett nervsystem som är känsligare än genomsnittet. Det uppskattas att 15-20% av populationen är HSP. Det är inte något "syndrom" eller störning, eller något annat negativt, utan en förklaring på varför vi är olika människor och uppfattar saker på olika sätt.
 
Jag tror vi alla känner någon som har hundra järn i elden och aldrig verkar trötta. Själv är det något jag helt enkelt inte klarar av, eftersom jag är känslig. Jag behöver mycket vila och lugn och ro, speciellt efter en dag med mycket sociala aktiviteter eller annat program. Jag har aldrig uppfattats som blyg, själv har jag hela mitt liv trott att jag är en ren och skär extrovert. Men under de senaste åren har allt detta kommit ikapp mig, jag är egentligen varken extrovert eller introvert, jag bara har lätt att anpassa mig i olika situationer. Jag har försökt hålla andra människors tempo, utan att lyssna på mig själv och min kropp. Alla andra fixar ju livet sätt X, varför skulle inte jag klara av det då också? Fart och fläng, resor, studier, jobb, fester, vänskaper, kaffeträffar, familjekalas, spelkvällar, födelsedagar, hobbyn..nej, till sist gick det inte längre. Jag tvingade mig själv att sakta ner tempot. Detta fick mig att må dåligt, vad är det för fel på mig? 
 
I dagens samhälle kan det lätt kännas som att vi alla skall prestera på samma vis. Definitivt fokus på ordet "prestera", vi blir konstant påminda från alla håll och kanter om hur viktigt det är att röra på sig, att se världen, att knyta kontakter, att prestera i arbetslivet osv. Detta leder till allt fler som blir utmattade. Människor med HSP riskerar att mycket snabbare än andra bli utmattade, främst för att de inte ens känner till vad HSP är och hur man lever med det. Det påverkar våra vänskaper, våra förhållanden, tja, vårt sätt att leva helt enkelt. När mina vänner sprang på krogen var jag hemma, i yngre ålder kände jag mig utanför men nuförtiden stör det inte mig längre. Jag klarar helt enkelt inte av att vara på en krog med enormt mycket ljud, fulla människor, varmt, trångt och dessutom påverkad av alkohol. Min hjärna blev alldeles överstimulerad och jag kunde inte sova en blund efter en utekväll, kunde må psykiskt konstigt i flera dagar. När hjärnan tar in alla detaljer, människor och alla intryck man samlat på sig en hel kväll, ja, då är det mycket att processera när det blir tyst. Jag har i princip inte druckit alls på 1 år nu och jag mår bättre än någonsin. Vi måste sluta lyssna på alla andra och börja lyssna på oss själva! Kommentarer kommer: "Åh vad du är tråkig, kan du inte vara med någon gång" osv. Jag brukar svara att jag har andra intressen och gärna hittar på saker, men tyvärr kan vi faktiskt inte alla tycka att allt är roligt. De nära vänner som jag har vet hur jag är och respekterar det, absolut, men jag bara måste säga detta till de som kanske för tillfället upplever det. Lyssna bara på dig själv.
 
Det sägs att personer som är HSP har ett rikt, komplicerat "inre liv", kan se större helheter, lägger märke till detaljer andra inte ser, kan känna av "stämningen i rummet" och vet vad som behöver göras för att t.ex. bättra på den, blir berörda av konst, musik, litteratur osv. Jag tror att många bokentusiaster är HSP just för att vi kan gå ner på djupet på saker och ting, vi kan bli berörda på ett sätt många andra inte kan. En känsla av en riktigt bra bok, som man ligger länge efteråt och begrundar. Dikter, fina omslag, tystnad, läsning. Jag anser att jag använder läsningen till och med som "terapi" för att varva ner min hjärna, få tyst på den lite ibland.
 
Jag undviker att se på någon film eller TV-serie om jag känner mig lite nere, jag blir så grymt påverkad av sinnestämningen. När jag blir hungrig kan jag bli riktigt arg och kan omöjligt koncentrera mig (jag tror vi är många "hangry" people out there). Jag hatar att göra misstag eller att glömma saker, jag har alltid kämpat med ångest, alltid varit lite för självkritisk. Jag tänker för mycket. Grubblar, funderar, vrider och vänder på saker. Begrundar människor och deras sätt att agera. Analyserar. Behöver ensamtid. Behöver få  vara kreativ, få ner saker på papper, rita (fast jag inte är konstnärligt begåvad), skriva, klippa, klistra. Lyssna på musik som får mig bort från de vardagliga tankarna. På helgerna älskar jag att inte ha något program alls, bara ta dagen som den kommer och göra det jag orkar. Endast då får jag påriktigt vila upp mig. Alla kanske inte riktigt förstår det, eller tar illa upp, vilket inte är min mening. Ibland måste man bara vara "självisk".

Poängen med mitt långa inlägg (grattis om du kom såhär långt) är helt enkelt att upplysa om HSP, oavsett om du tror att du är det eller inte, det finns garanterat någon i din omgivning som är det. Hur jag upplever det behöver inte vara exakt lika som för någon annan, mitt svammel är bara mina tankar. Vi är alla så fina så som vi är, ta hand om varandra och försök inte sätta alla i samma fack. Utnyttja varandras olika egenskaper, ha förståelse för varandra. Lyssna!
 
HSP-test av författaren Elaine N. Aron: http://hsperson.com/test/highly-sensitive-test/
 
Kommentera gärna era upplevelser eller tankar

Kommentarer:


Vargnatts bokhylla:

Jättebra inlägg tycker jag! Jag är som du, jag trivs bäst i lugn och ro. Känner mig ofta tråkig men har samtidigt börjat acceptera att det är så här jag är. Speciellt sen jag börjat jobba, efter jobbet och de två lediga dagar jag har i veckan behöver jag oftast få vara ifred och ladda batterierna. Min sociala dos får jag på jobbet. Har aldrig varit ute på krogen för jag ser helt ärligt inte meningen med det. Ibland har jag dagar då allt bakgrundsljud kryper in under huden på mig och gör allt obehagligt. Jag använder också läsningen som ett sätt att stänga av hjärnan ett tag för vanligtvis tänker jag på ungefär allt precis hela tiden, men när jag läser kan jag sluta med det och bara koncentrera mig på boken och det är så skönt :)

Svar: Precis! Det sociala fås i så stor utsträckning på jobbet att man bara måste få ha lugnt och tyst efter det :)
Sandra

skriven


Tina:

Vilket bra och viktigt inlägg! Jag är också väldigt känslig. Just det du skriver om att du hatar att göra misstag eller att glömma något och att du grubblar mycket känner jag så väl igen. Blir också väldigt trött av att vara hemifrån och träffa folk, även om det är lugnt. Har till exempel varit i finland med min sambos familj nu i helgen, och har tagit ledigt från jobbet en extra dag imorgon för att jag vet att jag kommer vara helt slut. Behöver min egentid! Upplever att många inte förstår det utan tycker att jag är tråkig, men då får det vara så. Man måste som du säger vara lite självisk ibland. Som sagt, väldigt bra inlägg! :)

Svar: Det kan ta på så himla mycket att vara borta bland med folk, även om man tycker om personerna i fråga och kan tycka det är riktigt trevligt i stunden. Tröttheten brukar knocka mig när jag väl kommer hem. Man behöver hela tiden vara medveten om att anpassa sin vardag efter sin känslighet och inte grubbla för mycket, tyvärr kan grubbelierna ta riktigt fart på natten när allt blir mörkt och tyst.
Sandra

skriven


liza - iregnet:

Som alltid känner jag så igen mig i det du skriver om att vara HSP. Även om mina närmaste kompisar vet om hur jag är kan de ta illa upp om jag en dag bara vill vara hemma. Alla förstår inte att "it's not you, it's me". Därför trivs jag bra med mitt jobb då jag bara jobbar kvällar. Det betyder att jag får vara ledig på dagarna när andra jobbar -> får alltså min behövliga egentid varje dag :) ditt inlägg är mitt i prick ! Jag har också skrivit ett inlägg om det här en gång. Ska se om jag hittar det :)

Svar: Jo jag minns att vi talat om det en gång tidigare! Så sant som du säger: "it's not you, it's me" :D En kliché som stämmer! ;)
Sandra

skriven


Linda - The pink grapefruit:

Jag har läst om HSP förut, men det var inte förrän nyligen det slog mig att jag är en HSP själv. Allt föll liksom på plats... alla år av panikångest, tårarna efter alla större sociala tillställningar, hur irriterad jag kan bli av upprepade ljud och jobbigt ljus, hur jag lever mer "på insidan" än på utsidan och mitt sätt att se på världen.

Precis som du har jag också väldigt lätt att leva mig in i saker. När jag ser en film är jag I filmen. Jag känner det karaktärerna känner, och kan efter en film känna mig konstig flera timmar efter. Har svårt att släppa saker. Måste processa saker i en evighet. Ja, det är inte lätt alla gånger...

Har boken du nämner några konkreta tips på hur man hanterar saker och ting som HSP?

Svar: Precis! Vi är inte ensamma om detta och det är förvånansvärt få som vet om detta och förstår det. Ibland behöver jag bara en lugn halvtimme som jag stirrar ut genom fönstret och går igenom alla tankar som samlats på sig under dagen för att varva ner hjärnan. Boken har en hel del tips och exempel på situationer, både gällande karriär och privatliv. Det finns andra böcker om temat än den jag nämner, men mitt förtroende för författaren och hennes forskning ligger högst hos mig. :)
Sandra

skriven


veckomagasinet anne von porat:

Känner starkt igen mig i din beskrivning. Jag följer även attraktionslagen flitigt.

Svar: Kul att så många känner igen sig, ibland tror man att man är ensam om detta :)
Sandra

skriven



Kommentera här: