Skorstensjul och Räven & Tomten - recensioner

Författare: Mårten Sandén, Lina Bodén
Språk: Svenska
Sidantal: 100
Förlag: Rabén & Sjögren
Format: Inbunden
Utgiven: 2015
Handling: "Det är en kall decembernatt när Stella, Mago och Issa stiger av tåget på Stockholms Centralstation. De har rymt från barnhemmet för att leta efter Magos pappa. Mago har skrivit en massa brev till honom, och nu väntar de bara på att han ska dyka upp.

På Centralstationen möter de ingen pappa, däremot träffar de på en rundmagad farbror med smutsigt skägg. Han har en fiollåda framför sig och en skylt där det står: "Snälla, jag är hungrig." Farbrorn heter Niklasson och har glömt bort vem han är. Barnen bestämmer sig för att hjälpa honom att minnas. Till sin hjälp får de den snälla Miriam i antikaffären och, inte minst, de modiga och påhittiga skorstensbarnen. Och det är bråttom! Om inte Niklasson kommer på vem han är före julafton riskerar hela julen att bli inställd."

En adventsbok i fyra delar, ett kapitel för varje dag fram till jul. Jag ÄLSKAR Lina Bodéns illustrationer. Så unika och fina. Jag tycker om idén om en adventsbok, perfekt för högläsning med barnen. Skorstensjul utspelar sig i Stockholm, något jag också tycker är mysigt. Det finns ett visst mörker i den, om barnen som blivit övergivna på barnhem och drömmer om att Magos pappa ska komma och rädda dem allihopa och ta dem till Sydafrika.

Jag tycker historien var lite sisådär, helt okej, det var illustrationerna som höjde betyget från en trea till en fyra. En trevlig julbok!

Finns på Adlibris och Bokus.
Betyg:

Titel: Räven och tomten
Författare: Astrid Lindgren, Eva Eriksson
Språk: Svenska
Sidantal: 29
Förlag: Rabén & Sjögren
Format: Halvklotband
Utgiven: 2017
Handling: "Berättelsen utspelar sig på landet, där Mickel räv smyger sig fram till gården där människorna bor. Inte märker de att han kommer tassande men gårdstomten ser räven. Nu får hönorna se upp, det är dem räven suktar efter. Men tomten håller vakt, och han blidkar den hungriga räven och delar med sig av gröten, som barnen satt ut. Låt bli våra höns! förmanar tomten. Och räven kanske bara nöjer sig med gröten ..."

Jag fick denna i julklapp av min snälla mormor. Astrid Lindgren gillar vi alla, även om denna bok är rätt så tunn och handlingen är väldigt kort. Man hinner kanske inte riktigt känna igen att det är Astrid Lindgren som skrivit. Denna passar att läsa med till och med de minsta barnen. Fast det inte finns mycket text så finns det en bra historia, tomten vill inte att räven Mickel ska äta upp hönsen, tomten vaktar huset.

Boken är baserad på dikten Räven och tomten av Karl-Erik Forsslund (som jag inte läst), så hur mycket som är lika vet jag inte, men intressant att Astrids text ges ut först nu.

Denna blir nog en jultradition hos mig, så mysig var den!

Finns på Adlibris och Bokus.