Midnight att the Bright Ideas Bookstore - Matthew Sullivan

 
Titel: Midnight att the Bright Ideas Bookstore
Författare: Matthew Sullivan
Språk: Engelska
Sidantal: 352
Förlag: Scribner Book Company
Format: Häftad
ISBN: 9781501116858
Utgiven: 2018
Handling: "When a bookshop patron commits suicide, his favorite store clerk must unravel the puzzle he left behind. Lydia Smith lives her life hiding in plain sight. A clerk at the Bright Ideas bookstore, she keeps a meticulously crafted existence among her beloved books, eccentric colleagues, and the BookFrogs—the lost and lonely regulars who spend every day marauding the store’s overwhelmed shelves.

But when Joey Molina, a young, beguiling BookFrog, kills himself in the bookstore’s upper room, Lydia’s life comes unglued. Always Joey’s favorite bookseller, Lydia has been bequeathed his meager worldly possessions. Trinkets and books; the detritus of a lonely, uncared for man. But when Lydia flips through his books she finds them defaced in ways both disturbing and inexplicable. They reveal the psyche of a young man on the verge of an emotional reckoning. And they seem to contain a hidden message. What did Joey know? And what does it have to do with Lydia?

As Lydia untangles the mystery of Joey’s suicide, she unearths a long buried memory from her own violent childhood. Details from that one bloody night begin to circle back. Her distant father returns to the fold, along with an obsessive local cop, and the Hammerman, a murderer who came into Lydia’s life long ago and, as she soon discovers, never completely left.
"
 
En bok jag hittade på Goodreads och inte visste något om när jag köpte den! Det lät så himla lockande, med ett mysterium och en bokhandel i samma berättelse. Så denna bok hade sina för- och nackdelar:
Det är väldigt lätt att komma in i handlingen. Den sätter igång genast. Att läsa om bokhandlar är mysigt, men dedär små bokdetaljerna och den rätta bokhandelskänslan lyckades inte Sullivan få hos mig. Jag fick inte riktigt klart för mig om det var en bokhandel med nya böcker eller ett antikvariat?
 
Själva mysteriet med Joey Molina, en av bokhandels stamkunder som hänger sig i bokhandeln, var spännande och höll mig intresserad boken igenom. Bör nämnas dock, att jag föreställde mig att handlingen skulle vara "cozy mystery"-genre, lite likt Agatha Christie. Men det var nog mycket blodigare. Nästan så jag hoppade till.
 
Vissa saker var inte alls trovärdiga. En bokhandel som är öppen till midnatt, finns det?! Kanske det gör. Vad vet jag. Stamkunderna, "The BookFrogs", fick jag inte riktigt greppet om, var de alla utstötta från samhället eller uppfattade jag dem bara som fattiga och utstötta? Jag vet inte heller hur lönsamt det är att ha stamkunder som sitter och läser böcker utan att köpa dem.
 
Men! Den var överlag en ganska spännande berättelse och trots lite detaljer som kunde finslipats på lite mera tycker jag det var trevlig läsning. Lämnar inget större spår, men ingen stor besvikelse. Helt okej!
 
Finns på Adlibris och Bokus.
 
Betyg:



Kategori: Bokrecensioner |
Taggar:
9781501116858, bokrecension, matthew sullivan, midnight at the bright ideas bookstore, recension, Bokrecensioner
| Permalink
Kommentarer (0)



Kommentera här: