Come Along With Me - Shirley Jackson

 
Titel: Come Along With Me
Författare: Shirley Jackson
Språk: Engelska
Sidantal: 243
Förlag: Viking Press
Format: Inbunden
ISBN: 0670231584
Utgiven: 1968
Handling: "In her gothic visions of small-town America, Jackson, the author of such masterworks as The Haunting of Hill House and We Have Always Lived in the Castle, turns an ordinary world into a supernatural nightmare. This eclectic collection goes beyond her horror writing, revealing the full spectrum of her literary genius. In addition to Come Along with Me, Jackson's unfinished novel about the quirky inner life of a lonely widow, it features sixteen short stories and three lectures she delivered during her last years."
 
Come along with me är titeln på boken som Jackson aldrig hann avsluta före sin död. Det var ändå väldigt intressant att få läsa, så långt hon kom (ca 30 sidor). Historien berättar om en kvinna som har förmåga att tala med "andra sidan" och hon börjar om i en ny stad, med ett nytt namn. Jag skulle så gärna läst vidare!
 
Det fanns 16 noveller, vissa hade jag redan läst i Dark Tales, andra var nya för mig. Min favorit blev The Rock som i korthet handlar om tre människor som beger sig till en ö, som är mycket stenig, och ska bo där fen tid för att en av dem är sjuk. Både ön och uset på ön är lite märkligt och den obehagligt "steniga" och isolerade känslan lyckas Jackson förmedla. The Rock hade författaren förkastat, men räddades av hennes ex-man, Stanley Edgar Hyman (som gav ut boken) till denna utgivning.
 
Äntligen fick jag läsa hennes mest omtalade novell, The Lottery! Före kapitlet med novellen berättar Jackson om hur hon fick idén till den och hur många hatbrev hon fick efter att den publicerades i tidningen The Times. Jag tror novellen är lite överhypad men visst var den bra och i Shirley Jackson-anda. Det finns ganska mycket underbyggande meningar att läsa in i den.
 
De föreläsningar som författaren delar med sig av var underbara att läsa. Det kändes lite som att titta i en dagbok, speciellt där hon beskriver hur hon tänker, hur hon får historierna intressanta och det känns som man nu har fått en lite bättre bild av vem hon var. Jag tänker läsa biografin om henne utgiven av Ruth Franklin, men först ska jag plöja lite fler av hennes böcker.
 
Denna bok hade många godbitar och var lagom omväxlande med sitt upplägg. Lite besviken blev jag på några noveller, där av blir det en fyra i betyg.
 
Tidigare läst av författaren:

 
Betyg:



Kommentera här: