Anna är online - Stefan Nyman

 
Titel: Anna är online
Författare: Stefan Nyman
Språk: Svenska
Sidantal: 213
Förlag: Söderström
Format: Pocket
ISBN13: 9789515226587
Utgiven: 2009
Handling: "Samuel blir kär i en fantastisk flicka. Men Anna är inte vilken tjej som helst, hon är härlig, men hon bär också på skrämmande hemligheter. Samuel och Anna chattar då de inte har tid att träffas, det är gullande som bara nyförälskade behärskar, men ibland är Annas meddelanden förvridna till en rotvälska som oroar Samuel. Hon är online, men ändå offline, och inte enbart språkligt. Samuels studiekompis Pentti tycker om att tyda drömmar, både sina egna och andras. Och någonting står inte rätt till, säger (mar)drömmarna. Den sömniga studiestaden Åbo med sina kajor börjar kännas allt mer kuslig. Kajor är himlens pirayor, konstaterar Anna, och hon om någon vet vad det innebär."
 
Denna bok lånade jag av en vän i hopp om att få riktigt läskig läsning. På finlandssvenska ännu till! Av någon anledning har jag inte prioriterat finlandssvenska böcker högt, jag läser bara det som faller mig in. Denna bok utspelar sig i en bekant stad, nämligen Åbo. Det var mycket igenkännbara miljöer, vilket ökade trivselkänslan i boken. Man visste hur ån såg ut, man visste hur gatorna gick på ett ungefär.
 
Boken har några år på nacken nu, vilket märks eftersom smartelefonen inte är in the picture ännu. MSN var nog på utgång när denna bok gavs ut, men fortfarande i användning. Facebook-jätten petade ut MSN ganska snabbt. I vilket fall som helst var jag själv en MSN-nörd som satt uppe på nätterna och chattade med mina vänner. Jag fick nostalgiska känslor och kunde bra minnas utseende på programmet osv. Så det fanns mycket som tilltalade mig med denna bok, främst igenkänningsfaktorer.
 
Samuel är dock en karaktär jag inte gillar, för att vara helt ärlig, bryr jag mig inte riktigt om honom. Hans naiva och impulsiva beteende, speciellt med drickandet, irriterar mig mest. Författaren vill tydligt, för tydligt, peka på att han är påväg att bli en missbrukare. Man hade vunnit på att låta läsaren lista ut det själv. Men det är inte det som historien fokuserar på, utan hans nya tjej Anna. Deras MSN-konversationer verkar konstigare, och är det som spänningen i boken bygger på. Jag märkte att jag snabbt ville läsa förbi om Samuels destruktiva beteende och märkliga kompisgäng, te.x. Pentti som samlar på mardrömmar i en bok och börjar med våld spå folks drömmar på en fest. Detta fyllde mest ut sidorna i boken och passade inte riktigt in någonstans.
 
Det var en småkuslig som med sina föga 213 sidor höll mig underhållen i en enda sittning. Imponerade att jag inte lade den ifrån mig före den var utläst, men plotwisten kunde jag tyvärr snusa mig till redan i början. Men ett rungande JA för att kombinera MSN med skräck. Skön blandning!
 
Betyg:

Kommentarer:


Vargnatts bokhylla:

Skrev också om den idag! :D Sprang och lånade den snabbt efter att jag hade sett den på Instagram :D

Svar: Jätteroligt att du också ville läsa den! :) och vi verkade tycka ganska lika om den också!
Sandra

skriven



Kommentera här: