Veckans topplista - v.1 2018 - författare som gav mersmak

Johannas Deckarhörna ordnar varje vecka Veckans topplista, där bokbloggare får lista topplista enligt givet tema. Tack för det Johanna, det är kul!
Denna vecka delger vi topp fem nya författarbekantskaper under 2017 som vi gärna läser mer av.
Förvånansvärt få nya författare läste jag under året, jag anser mig ha valt ganska säkra kort under 2017, så som tidigare favoriter Louise Penny, Hannah Richell, E. Lockhart och Francesca Zappia.

1. Laura Purcell som skrev den kusliga The Silent Companions gjorde mig nyfiken på kommande spökhistorier av författaren.
 
2. Sarah Andersen tecknar så roligt och igenkännande i sina böcker "Adulthood is a myth" och uppföljaren "Big mushy happy lump" och jag på hoppas på mer från henne. 
 
3. Rupi Kaur fick mig att gilla modern poesi i sin storsäljare "Milk and honey". Jag hann läsa uppföljaren "The sun and her flowers" innan året var slut, den knockade inte mig direkt, men vill gärna läsa mer av henne ändå.
 
4. Ashley Postons "Geekerella" introducerade mig för en nördig re-telling på Cinderella, en mysig bok jag uppskattade! Hon har en ny på kommande under våren 2018 i sci-fi tema, den är jag mycket nyfiken på.
 
5. Zacharias Topelius fick jag upp ögonen för i diktsamlingen "Sjung stjärnor" där jag gillade hans dikter bäst. Vackert gammeldags. Överlag läser jag för lite finlandssvenska, så kunde bra tänka mig att läsa något mer av honom, hoppeligen någon fin gammal bok som jag hittar begagnat.

Kommentarer:


Boklysten:

Har inte läst någon av böckerna på din lista.

skriven


A ROOM OF MY OWN:

Milk and honey blir jag nyfiken på. Sjung stjärnor också. Topelius gillar jag också

skriven


Annette:

Milk and honey såg jag att Sandra Beijer har översatt och där läste jag några av texterna. Den tecknade boken har jag sett utdrag ifrån, den skulle jag kunna tänka mig.

skriven


Monika:

Har inte läst någon av dessa. Kul med nytt :)

skriven


Marie%20Eggimann:

Kina snacks har jag ätit men böckerna har gått min näsa förbi.

skriven


Lena:

Har inte läst någon av böckerna. Tack för tipsen.

skriven


Åsa:

Känner inte till någon av dessa, spökhistorier är ju alltid trevligt, tack för tips! :)

skriven


Johannas deckarhörna :

Vilket vackert omslag på den första!

skriven



Kommentera här: