Konstiga huset - Agatha Christie

 
Titel: Konstiga huset
Författare: Agatha Christie
Språk: Svenska
Sidantal: 220
Förlag: Albert Bonniers förlag
Format: Inbunden
Utgiven: 1978 (original 1949)
Handling: "Aristide Leonides är gammal som gatan och rik som ett troll. Han verkar vid första anblicken omtyckt och älskad av sin fattiga familj som dock alla har ekonomiska motiv att röja den gamle ur vägen. När Aristide blir mördad riktas misstankarna mot hans enfaldiga unga hustru och hennes älskare som är privatlärare i det Leonidska huset. Charles är djupt förälskad i Aristides sondotter som nu är en av arvingarna till förmögenheten. Men de kan inte gifta sig förrän mordet är uppklarat och vad händer om mordet inte klaras upp?"
 
En Agatha Christie besvikelse! Problemet med boken är att Hercule Poirot inte är med. Haha, nja nu överdriver jag kanske lite, men jag saknade faktiskt honom i detta case. Jag gillar mordfall där det är en stor familj inblandad, och där alla har motiv. Det tycker jag av någon anledning att är väldigt intressant. Den ingrediensen fanns i denna deckare, men jag förstår EGENTLIGEN inte varför inte Aristedes sondotter Sophia skulle kunnat gifta sig med bokens berättare Charles. Farfarsgubben blev mördad, obehagligt för alla förstås, men är det ivägen för en förlovning? Nej.
 
Aristedes känns genom hela boken som en total främling, så man är inte så engagerad att få veta vem som mördade honom. Därför blir boken ingen bladvändare som man inte kan lägga ifrån sig, i motsats till "Hercule Poirots jul" som hade i princip samma tema; ett mord och många familjemedlemmar i samma hus. Den tyckte jag var rysligt bra.
 
Titeln är ju "Konstiga huset", men i min mening verkar huset inte alls konstigt. Ett stort hus bara. Jag tror jag hade förväntat mig en koppling mellan huset och historien. Det känns som jag bara ser in genom ett fönster när jag läser denna bok, medan jag i andra av Christies böcker känner att jag är INNE i boken. Märkligt. Sen kan ju också olika översättningar göra sin sak, vissa ord var väldigt konstigt översatta i denna bok. Pluspoäng i alla fall var att jag inte kunde lista ut mördaren, men blev inte chockad heller. Ett helt okej mordfall, men berättelsen fångade inte in mig denna gång.
 
Betyg:



Kommentera här: