Kanske är det allt du behöver veta - E. Lockhart

 
Titel: Kanske är det allt du behöver veta
Författare: E.L Lockhart
Språk: Svenska
Sidantal: 258
Förlag: Lavender Lit
Format: Inbunden
Utgiven: oktober 2014
Handling: "Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före den femtonde sommaren. Somrarna tillbringar den förmögna familjen Sinclair på sin privatägda ö utanför kusten vid Massachusetts. Cadence älskar tillvaron på ön och framförallt älskar hon Lögnarna, som familjen kallar den sammansvetsade kvartetten bestående av Cadence, hennes kusiner Johnny och Mirren och Gat. Gat, Cadences stora kärlek.

Den femtonde sommaren händer något. Något som hon absolut inte kan minnas och som ingen vill berätta för henne. Händelsen gör sig dock ständigt påmind i form av en fruktansvärt smärtsam, kronisk huvudvärk som hon måste medicineras för. Men vad var det egentligen som hände?"

Det var länge sen jag läste en lånebok, men nu har jag då läst denna som jag lånade från biblioteket. Det är en historia om en rik familj som på sommrarna bor på sin egen ö. Huvudpersonen Cadence och hennes kusiner Johnny och Mirren samt deras familjebekanta Gat kallar sig för "lögnarna" och tillbringar somrarna tillsammans. Jag förstår dock inte riktigt varför de kallar sig "lögnarna". Jag förväntade mig att det var en kvartett som gjorde en massa hyss och blev i trubbel, men tydligen inte. "Lögnarnas" mammor är systrar och giriga som bara vad, ingen kommer riktigt överrens men alla vill hålla fasaden uppe. Cadence råkar ut för en olycka på hennes femtonde sommar, och hon får problem med migrän och minnesförluster. När hon återvänder till ön två år senare försöker hon minnas vad som egentligen hänt, och sakta börjar minnen komma tillbaka.
 
Historien är speciellt skriven. Det är korta, detaljerade, lite hoppsiga meningar. Ofta lite väääl detaljerat och metaforer förekommer en hel del. Men på något sätt fångar det mig, och jag kan inte sluta läsa. Beskrivningarna är så bra att det känns som jag själv är där på ön med familjen Sinclair. Ibland känns det som boken inte har någon vettig handling och bara en massa lösryckta meningar. Ändå är det så intressant. Och SLUTET. Jag hade mina aningar om slutet, men en sak chockade mig så totalt! Jag sitter nästan ännu med gapande mun. WHAT?
 
En vacker, mystisk historia som går väldigt lätt och snabbt att läsa!
 
Betyg:



Kategori: Bokrecensioner |
Taggar:
E .Lockhart, bokrecension, kanske är det allt du behöver veta, recension, we were liars, Bokrecensioner
| Permalink
Kommentarer (3)

Kommentarer:


Maddes bokblogg :

Den här gillade jag!

Svar: Den var bra!
Sandra

skriven


A ROOM OF MY OWN:

två bloggar på raken tar upp den här boken. och jag har tidigare sett den på fler andra. har just lagt den till läslistan

Svar: Den var rätt så speciell faktiskt :) Och går snabbt att läsa
Sandra

skriven


Amanda:

Vilken fin blogg du har! Slutet chockade mig också, rejält! Det är nästan så att man vill läsa om den bara för att ta fasta på alla ledtrådarna...

Svar: Oj tack :) jaa eller hur!
Sandra

skriven



Kommentera här: