Miniatyrmakaren - Jessie Burton

 
Titel: Miniatyrmakaren
Författare: Jessie Burton
Språk: Svenska
Sidantal: 384
Förlag: Modernista
Format: Inbunden
Utgiven: 2015
Handling: "En höstdag 1686 knackar artonåriga Nella Oortman på dörren till ett stort hus i Amsterdams rikaste kvarter. Nella har anlänt från landet för att påbörja sitt nya liv som hustru till den framgångsrike köpmannen Johannes Brandt, men möts i stället av hans bitska syster Marin.

Först senare dyker Johannes upp – och ger henne en bröllopspresent utöver det vanliga: en exakt kopia av deras hem i form av ett kabinettskåp. Skåpet ska inredas av en gåtfull miniatyrmakare, vars pyttesmå skapelser visar sig spegla sina verkliga motsvarigheter på överraskande sätt.

Nella blir till en början förbryllad av den slutna världen i hushållet Brandt, men i takt med att hon uppdagar dess hemligheter förstår hon vilka allvarliga faror som hotar dem alla. Håller miniatyrmakaren deras öde i sina händer? Och kommer hon i så fall att vara nyckeln till deras räddning eller orsaken till deras fall?"

En magisk bok! Sen jag första gången fick syn på det vackra omslaget kände jag ett stort behov av att läsa den. Den verkade annorlunda, unik. Vilket den också var.

Som läsare får man lära sig en hel del om samhället i sent 1600-tal i Amsterdam. I början hade jag svårt att greppa handlingen, tyckte det var lite bökigt och osammanhängande. Men det får sin förklaring senare, efter hand nystas allt upp! Det som håller mitt intresse uppe boken igenom är alla märkligheter som försigår i hushållet Brandt. Det snuddar på gränsen till magi, är det verkligt eller inbillningar? Miniatyrkabinetten gav mig rysningar ibland. Både vackert och kusligt.

Miljöerna och alla detaljer, så som dofter, gjorde hela läsupplevelsen så verklig. Jag kunde definitivt se framför mig alla karaktärer och omgivningarna, boken bara drog in mig. Det enda jag inte var nöjd med var slutet, jag ville ha mera svar än jag fick. Riktigt smart av författaren, eftersom jag ännu grubblar på händelserna. Miniatyrmakarens roll borde fått vara större i boken. Denna bok kommer nog alltid vara lite speciell för mig, bokens värld var så egendomlig. Det finns något jag inte kan sätta fingret på..något bra.

Favoritcitat från boken, av Johannes Brandt till en person som svikit honom:

"Du är en sten som kastats i en sjö. Men ringarna du skapar kommer aldrig låta dig vila."

Tack Modernista för recensionsexemplaret!

Betyg:


Kommentarer:


Johanna:

Riktigt bra, och vi tyckte visst allmänt väldigt lika. Min recension kommer på måndag.

skriven


Zelly:

Så himla fint omslag denna bok har :) läste ut den här om dagen.

skriven



Kommentera här: