Svara om du hör mig - Ninni Schulman

 
Titel: Svara om du hör mig
Författare: Ninni Schulman
Språk: Svenska
Sidantal: 414
Serie: Hagfors #3
Förlag: Forum
Format: Inbunden
Utgiven: 2013
Handling: "Det är tidig oktobermorgon och utanför slaktboden i Uvanå samlas byns jaktlag för ännu en dag bland björn och varg i Tiomilaskogen. Några timmar senare hittas en av älgjägarna, Pär Sanner, död på sitt pass medan hans fjortonåriga dotter som varit i sällskap med honom är försvunnen.

Vem av jaktkamraterna har velat Pär så illa? Finns det någon koppling till den tjuvskjutna vargen som hittades några veckor tidigare? Eller har hans tvivelaktiga affärer blivit hans död? Att Hagforspolisens nya krimchef, Petra Wilander, är lika misstänkt som alla andra i jaktlaget gör mordutredningen än mer komplicerad. Livet i den lilla byn blir en mardröm för Pärs änka när deras hemligheter grävs fram en efter en. Och vem är egentligen vän och vem är fiende när det knackar på dörren?

Journalisten Magdalena Hansson är föräldraledig när Värmlandsbladet kommer med sitt stora sparpaket. För att försöka rädda sitt arbete och sin lokalredaktion undersöker hon fallet och tar risker som sätter hela familjen på spel."
 
Jag läser sällan deckare, och ännu mer sällan svenska deckare. Jag såg denna på biblioteket, gillade omslaget (ha, ytligt!) och fick ett sug att läsa en riktit bra kriminalroman. Medveten om att detta var en tredje delen i en serie gjorde mig lite skeptisk, men det gick hur bra som helst att inte ha läst första och andra boken. Ganska snabbt får jag ett grepp om de tre huvudkaraktärerna Petra, Christer och Magdalena. Jag gillar att boken hanterar ett mord och håller spänningen uppe, samtidigt som man får läsa om huvudkaraktärernas personliga problem, relationer och vardag. Journalisten Magdalena kändes dock nästan som en lite "onödig" person i det hela, hon var för tillfället mammaledig och försökte förtvivlat jobba lite ändå. Sist och slutligen hade hon ingen stor roll i det hela, det kändes en aning krystat.

Det finns en sån mysig höstig stämning i boken som jag gillar, hösten är min favoritårstid. Jag kunde inte lista ut mördaren hur jag än försökte, mycket bra! Nu när jag fått mersmak för denna typs böcker har jag lånat den fjärde delen i serien.
 
Finns på Bokus och Adlibris.
 
Betyg:



Kommentera här: