Emma - Jane Austen


Titel:
Emma
Författare: Jane Austen
Språk: Svenska
Sidantal: 586
ISBN13: 9789100141912
Förlag: Albert Bonniers förlag
Format: Storpocket
Utgiven: 2014 (original 1815)
Handling: "Mr Knightley skakade på huvudet. Fadern svarade i tillgiven ton: ”Åh, min kära Emma! Om du ändå inte vore så skicklig på att smida äktenskapsplaner. Snälla du, låt bli sådant i fortsättningen.”
”Jag lovar att jag inte ska ägna mig åt det för egen del, pappa, men jag måste verkligen få tänka på andra. Det är det roligaste jag vet!
"
 
Andra boken läst i utmaningen Hyllvärmare 2018. Jag har läst "Stolthet och fördom" tidigare, dock tyckte jag den var ganska svårläst (eller konstig översättning, den var från 90-talet), men denna gick mycket bättre. Språket kändes gammalt men inte svårläst.
 
Den började lite segt och det var mycket namn att hålla reda på. Ju längre man läste destu mera engagerad blev man i deras liv och destu intressantare blev det. Jag kunde inte låta bli att avundas "det enkla livet" dessa personer levde, och hur annorlunda intressen och sociala regler det fanns. Man kan tycka att det var skönlitterär läsning blandat med lite historia, boken gavs ut 1815. Otroligt att den ännu håller!
 
Karaktären Emma är vacker, smart och rik. Hon har ett fint förhållande med sin överdrivet omtänksamme far och bor på ett flott ställe kallat Hartfield. Hon blir bekant med en ung kvinna av lägre samhällsklass, Harriet, och de blir goda vänner trots deras skillnader. Emma tar henne lite under sin vinge och ser henne som ett renoveringsprojekt, hon vill gärna använda sitt inflytande att höja Harriets status samt hitta en make åt henne. Det blir en hel del trubbel på vägen.
 
I stort sett handlar boken i huvudsak om Emma och byn Highbury med alla dess karaktärer och hur de lever sitt liv. Det var överraskande mysig läsning och till och med lite spännande på sina ställen. Gillade komplexiteten i  karaktärerna. Rekommenderar varmt för de som gillar lite historiska romaner, lungt tempo och lite romantik.
 
Tidigare läst av författaren:
 
Finns på Adlibris och Bokus.
 
 
Betyg:

Kommentarer:


Vargnatts bokhylla:

Håller på med den här nu och ibland är Emma verkligen irriterande :P Men jag gillar den!

Svar: Så kul på något sätt när en annan ockå nyss läst/läser samma bok :)
Sandra

skriven


Malin:

Det här är verkligen en bok som jag gillade, har du läst Förnuft och känsla eller The Professor? Så bra!

Svar: Nej de har jag olästa! Men fick mersmak för Austen efter denna :)
Sandra

skriven



Kommentera här: