Mr. Mercedes - Stephen King

 
Titel: Mr. Mercedes
Författare: Stephen King
Språk: Svenska
Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidantal: 426
Serie: Bill Hodges #1
Format: Inbunden
ISBN: 9789100146214
Utgiven: 2015
Handling: "Det är tidig morgon i en amerikansk stad som har drabbats hårt av den senaste finanskrisen. Kön med frusna arbetslösa män och kvinnor ringlar lång utanför hallarna där en jobbmässa snart ska öppna. Men innan portarna hinner slås upp dyker lyktorna på en bil upp i dimman. En ensam förare plöjer rakt genom människohopen i en stulen Mercedes. Åtta människor dör, femton skadas.

Månader senare kan den nypensionerade och deprimerade kriminalaren Bill Hodges fortfarande inte släppa fallet med ”Mr Mercedes”, mördaren som lyckades fly. Så får han ett brev från någon som påstår sig vara gärningsmannen. Hodges inser att Mr Mercedes kan slå till igen. Tillsammans med två oväntade medhjälpare ger han sig in i en farlig katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan. Ska han lyckas förhindra en ny katastrof?"
 
Jag befann mig tidigare i en lässvacka som lite börjat lätta, men när den var som värst så plockade jag upp denna bok, i hopp om att kunna få tillbaka läsiver. Det är min sambos bok och ibland är det bra att välja något som man inte alls tänkt läsa, för att lite ruska liv i en.
 
Jag har tidigare haft lite blandade känslor om King och det fortsätter. Jag vet att många av hans hängivaste fans inte fann just denna trilogi i deras smak, jag förstår till en del varför. King är en mästare på karaktärer, men i detta fall fanns det lite för många klichéer. Jag vet inte hur det är med er andra men själv är jag så trött på att läsa om poliser eller detektiver som har alkoholproblem och har besvärliga personligheter. Huvudkaraktären Bill Hodges blir visserligen rätt så trovärdig ändå, Kings hand med karaktärer räddar det mesta öven om det inte blir riktigt lika snyggt i kanten denna gång.
 
Ett stort antiklimax för mig var att berättelsen inte handlar om vem Mr. Mercedes är, utan det blir mera en katt-och-råtta lek som öppnas upp för läsaren. Att få "vara inne" i Mr. Mercedes huvud, som är en psykopat och mördare, är allt annat än behagligt och det fanns stunder då det blev lite väl tungt. Otroligt skickligt skrivet, men för min del kunde man bespara lite av det värsta av denna karaktär och haft mera fokus på ledtrådar och att få Bill på rätt spår. Vissa händelser var väldigt otrovärdiga, dock ville jag hela tiden läsa vidare och se hur det skulle gå.

Jag vet inte ännu om jag vill läsa uppföljarna, det återstår att se.
 
Tidigare läst av författaren:
 
Finns på Adlibris och Bokus.
 
Betyg:



Kommentera här: