Finns några recensioner att ta ikapp med med andra ord.

Språk: Svenska
Serie: Kommissarie Armand Gamache #6
Sidantal: 432
Förlag: Modernista
Format: Pocket
Utgiven: 2017
Handling: "Det är Vinterkarneval i Québec, bittert kallt och obeskrivligt vackert. Kriminalkommissarie Armand Gamache har kommit hit, inte för att delta i festligheterna, utan för att återhämta sig från en utredning som gått fruktansvärt fel.
I den skenbara tryggheten inom det Litterära & Historiska sällskapet har ett mord begåtts. Augustin Renaud, en excentrisk historiker som ägnat sitt forskarliv åt att söka efter kvarlevorna av Québecs grundare, Samuel de Champlain, har hittats mördad. Samtidigt får Gamache oroväckande brev från samhället Three Pines, där den omtyckte bistroägaren Olivier nyligen dömdes för mord. »Det går inte ihop«, skriver Oliviers partner varenda dag. »Han gjorde det inte.«
När det förflutna och nuet kolliderar måste Gamache återuppleva en fruktansvärd händelse från sitt eget förflutna innan han kan börja begrava sina döda."

Jag började läsa denna deckarserie år 2015 och jag vill bara fortsätta och fortsätta. Det var med en viss förskräckelse som jag upptäckte att Wahlström & Widstrand, som var de första som gav ut Louise Pennys böcker på svenska, slutade översätta dem, men underbara Modernista plocakde upp fortsättningen. Det finns i dagsläget 13 böcker skrivna på engelska.

De två senaste böckerna var helt okej, läsvärda men inte extrodinärt bra, men nu kände jag att Penny verkligen gav sitt allt i denna bok. Den var så himla bra! Det sägs vara fristående böcker men jag hävdar att man nog måste läsa serien i kronologisk ordning för att hänga med. Egentligen följer vi tre mysterier i denna: först mordet på Augustin Renaud, en fanatiker av Samuel de Champlain, som sägs vara Québecs hemlighetsfulle grundare, sedan gör inspektör Beauvoir ett återbesök till Three Pines för att vara helt säker att de inte dömde fel man (från förra böken) och ytterligare återblickar till ett fasansfullt gisslandrama som skadade både Gamache och Beauvoir, men ännu värre; en av deras poliser hålls gisslan med en bomb runt sig.

Omöjligt att lista ut hur det skall gå. Perfekta vintermiljöer. Gamla bibliotek och böcker. Vinterkarneval. Älskvärda och icke så älskvärda personlgighetsgallerier. Three Pines med dess underbara bistro och invånarna som man lärt känna. Gamache som är så klok och sårbarare än någonsin förr. Beauvoir som mjuknar upp i Three Pines i arga tantens Ruths sällskap. Det finns så mycket fint och så mycket spännande. Sista tvåhundra sidorna slukade jag. Detta var Louise Pennys bästa hittills. Hon kan definitivt skriva deckare med klass.
Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Tidigare läst av författaren:

Finns på Adlibris och Bokus.

Betyg:

Fall into fantasy read-a-thon 2017 TBR!

Min allra första red-a-thon! Fall into fantasy ordnas av Liza på I regnet och pågår från fredag 20.10 kl. 8 till lördagen 28.10 kl. 23.59. Jag råkar ha semester några av dessa dagar, så detta är ett perfekt tillfälle. Temat är verklighetsflykt och så här ser min TBR ut för veckan:

Supertaggad för dessa böcker!

Begrav dina döda
av Louise Penny är den sjätte delen i hennes deckarserie om kommissarie Armand Gamache. Utspelar sig i Kanada, supermysig och kan jämföras med Agatha Chrisite och Hercule Poirot. Stor del av serien handlar om byn Three Pines och dess invånare. En verklighetsflykt för mig eftersom jag vill flytta dit varje gång jag läser Pennys böcker. Vanligtvis är jag inte det största fanet av deckare, men dessa har något riktigt speciellt. De är på något sätt lite gammaldags eleganta, stillsamma men ändå spännande.

Sagan om Smeden och stjärnan
av J.R.R. Tolkein är en av Tolkiens kanske lite mer okända böcker? Eller kanske den bara var ny för mig, eftersom Sagan om ringen-världens böcker brukar vara i främsta rummet när man pratar om Tolkien. Denna hittade jag på loppis för 1 €, skall bli mycket intressant sagoläsning.

Pest och kolera - historiens värsta farsoter
av Nina & Magnus Västerbro och Johan Egerkrans. "Verklighetsflykt" till historiens värsta farsoter, åh vad jag längtar dit! Nej, jag skojar, men på något sätt ville jag ha med denna eftersom Johan Egerkrans illustrerat Nordiska Väsen och Nordiska Gudar, och nu tycker jag hans illustrationer ropar "fantasy" för mig. Jättefin bok som kommer lära mig lite historia.

Poppy Pym och faraos förbannelse
av Laura Wood är ett recensionexemplar jag fått för ganska länge sedan av underbara förlaget Modernista, men som jag konstant skjutit upp av en eller annan orsak. Känner att nu vill jag prioritera den. Verkar riktigt bra!

Even the darkest stars
av Heather Fawcett var månades bok i senaste Fairyloot-boxen som jag fick av min sambo till födelsedagen. Tycker boxen var super och boken ser jättefin ut. Handlingen har jag inte riktigt pejl på just nu, det jag vet är att det är snöiga berg och fantasy. Omslaget är amazing.

Den sovande och sländan av Neil Gaiman och Chris Riddell är en re-telling på Törnrosa, om jag förstått det rätt, med fina illustrationer med gulddetaljer. Tycker denna passade perfekt in i read-a-thonen.

Det var alla böcker det. Återstår att se vad man hinner med, men dessa böcker kommer jag välja ifrån. Längtar att få se alla er andras (20+ stycken som skall vara med?) TBR-högar!

Kategori: Read-a-thon | Taggar: TBR, fall into fantasy, fall into fantasy 2017, fantasy TBR, read-a-thon, read-a-thon 2017; | Permalink