Madison Finn

 
Jag vet inte vilka böcker ni var obsessed med när ni var 12-13 år, men jag vet mina! Det var Madison Finn serien som är skriven av Laura Dower och gavs ut av B.Wahlströms. Jag tror jag har alla som översattes till svenska, på engelska finns det 22 stycken. Skulle minnas att alla dessa är köpta från Läslusens bokklubb i tiderna.
 
Madison var en tjej jag kunde relatera till i den åldern, hon hade skilda föräldrar, hon var ensambarn och älskade sin laptop, en liten datornörd. Bekymmren i boken var klassiska; killar, föräldrar och kompisar. Två bästa av böckerna var "Kompisar på nätet", som handlar om Madison och hennes chat-bästis som hon berättar allt för, och "Insöad" som handlar om ett snöoväder som gjorde att alla fick ledigt från skolan. Hennes intresse för datorer och internet var något jag också hade, och på den tiden (ja, jag vet, PÅ DEN TIDEN) så hade jag faktiskt inte ännu en egen dator till förfogande i veckorna, endast på helgerna hos min pappa.
 
Många gånger finns det inte bra böcker för unga tonåren, ofta hoppar det från barnböcker till ungdomsböcker som handlar om revolterande fjortisar som super sig fulla och har kärleksbekymmer. Madison Finn är precis lagom lättsamt och mysigt! Dessa finns ju inte att köpa mera, har inte funnits på evigheter. Nog verkar det i allmänhet som om unga läser mindre och mindre?
 
Andra böcker jag läste mycket i den åldern var gamla rödryggade B.Wahlströms böcker som jag köpte begagnat, mestadels Kitty, Mary & Lou och Systrarna P. Köper ännu i denna dag om jag stöter på en av dem jag inte har. Bookhoarder? Det är så roligt att samla på dem! De kommer nog dyka upp i något annat inlägg ännu.
 
 
 



Kommentera här: