Finding Audrey - Sophie Kinsella

Titel: Finding Audrey
Författare: Sophie Kinsella
Språk: Engelska
Sidantal: 304
Förlag: Delacorte press
Format: Inbunden
Utgiven: juni 2015
Handling: "An anxiety disorder disrupts fourteen-year-old Audrey s daily life. She has been making slow but steady progress with Dr. Sarah, but when Audrey meets Linus, her brother s gaming teammate, she is energized. She connects with him. Audrey can talk through her fears with Linus in a way she s never been able to do with anyone before. As their friendship deepens and her recovery gains momentum, a sweet romantic connection develops, one that helps not just Audrey but also her entire family."
 
Att lägga vantarna på Sophie Kinsellas böcker är alltid boklycka! Men denna gång gör hon inte det som hon är allra bäst på, att skriva rolig chick-lit. Istället tar hon upp ett ganska tungt ämne, ångest. Karaktärerna är inte så djupa som jag hade velat, men jag tycker Audreys tankar och känslor är tillräckligt beskrivande för att ge en inblick i hur det är att få ångest i sociala sammanhang. Själv lider jag ju inte av det, så jag kan ju inte säga med facit på hand, och säkerligen är det olika för alla. Men intressant läsning skriven på ett lättsamt sätt. Boken passar allra bäst åt ungdomar.
 
Det handlar ibland nästan mera om Audreys familj än om henne själv. Hennes bror Frank älskar datorspel, deras mamma är lite crazy och pappan kolugn. Riktigt trevliga filurer allihop men jag hade gärna sett mycket större fokus på Audrey! I en ungdomsbok finns alltid en kärlekstwist, nästan alltid i allafall, och även här. Den kunde också varit lite mer på djupet. Kanske boken kunde varit lite tjöckre, samtidigt som jag känner att den riktar sig till ungdomar, och många drar ju sig för tegelstenar. Trots att texten är luftig och snabbläst.
 
På det stora hela underhöll mig boken så pass bra att det måste bli en fyra i betyg. Plus för att ta upp ett jobbigt ämne och göra det intressant invävt i en story, samtidigt som det inte blir dystert och stelt. Kinsella lyckas!
 
Betyg:

Kommentarer:


Bam:

Ser fram emot att läsa denna, den låter så jädrans bra tycker jag. Ångest är viktigt att läsa, skriva och prata om.

Svar: Håller med!
Sandra

skriven



Kommentera här: