If you've got it, haunt it - Rose Pressey

 
Titel: If you've got it, haunt it
Författare: Rose Pressey
Språk: Engelska
Sidantal: 304
Serie: A haunted vintage mystery #1
Förlag: Kensington publishing corporation
Format: Pocket
Utgiven: 2014
Handling: "Cookie Chanel has a passion for fashion--and a murder mystery to solve!
Cookie Chanel has opened her own vintage clothing boutique, It's Vintage, Y'All, in the charming town of Sugar Creek, Georgia. Always on the lookout for stylish second-hand steals, she attends the estate sale of deceased socialite Charlotte Meadows. But she gets a lot more than she bargained for when Charlotte's ghost appears before her--offering fashion advice and begging Cookie to find out who murdered her.

As the persistent poltergeist tags along and a possibly psychic pussycat moves into the shop, Cookie sorts through racks of suspects to see who may be hiding some skeletons in the closet. Do a clothing store owner and a disembodied socialite have a ghost of a chance of collaring a killer--or will Cookie's life be the next one hanging by a thread?"

Mitt första försök på en bok i genren "Cozy mystery" (räknar inte med Agatha Christie då), och jag tyckte jättemycket om den! Verkligen positivt överraskad. Jag tycker om huvudpersonen Cookie Chanel, som har sin egen vintage klädaffär. Om man inte är så intresserad av kläder kanske detta inte blir en favoritbok, men jag som älskar både kläder och vintagesaker tyckte det var kul att läsa om hennes klädfynd och vad hon hade på sig. Spöket Charlotte Meadows vill veta vem som mördade henne och begär Cookie om hjälp, eftersom Cookie är den enda som kan se och höra henne. Det finns en katt med i bilden också, som Cookie börjar ta hand om och döper till Wind Song. Den katten är inte som vanliga katter..
 
Det var en bra bladning att ha hög mysfaktor och ett inte för blodigt mord. Staden som författen målar upp känns tydlig, och jag gillar att Cookie är en självständig, smart kvinna. Ett stort plus är att för varje kapitel fanns det antingen “Heather’s Heartfelt Tip for Getting Rid of an Unwanted Ghost” (Heather är Cookies bästa väninna) eller "“Cookie’s Savvy Vintage Fashion Shopping Tip", båda var alltid kul att läsa.
 
Ända negativa jag kan säga är att mordgåtan var kanske lite för lätt, men jag tycker inte det störde mig så mycket som det annars brukar göra, då detta inte heller skulle vara en komplicerad och blodig deckare.
Bok nummer 2 i serien; "All dressed up and no place to haunt" utkommer i juni och bok nummer 3; "Haunt couture and ghosts galore" utkommer i oktober! Ska bli kul att läsa flera i denna serie, så dessa två kommer jag att beställa så fort man får tag på dem!
 
                                                   All Dressed Up and No Place to HauntHaunt Couture and Ghosts Galore
 
Betyg:



Kategori: Bokrecensioner |
Taggar:
bokrecension, haunted vintage mysteries, if you've got it, haunt it, recension, rose pressey, Bokrecensioner
| Permalink
Kommentarer (3)

Kommentarer:


Vargnatts bokhylla:

Blir jättenyfiken på den! :)

Svar: Jaa den var riktigt mysig :) måste prova på fler cozy mysteries
Sandra

skriven


Malin:

Det lät spännande! Är inte så intresserad av kläder, men det skulle nog gå ändå ;)

Svar: Jag tror det :D om man gillar ett mysigt mysterium!
Sandra

skriven


Nelly:

Men åh vilken fin bok. Påminner om Vickis Vintagebutik som jag läste för nåt år sedan och älskade. Låter som en blandning av den med touch av mystery och deckare. Gud vad intressant. Har bara lust att klicka hem den på en gång.

Svar: Då kan nog denna bok vara nåt för dig! Jag tyckte den var underhållande :)
Sandra

skriven



Kommentera här: