Legend - Marie Lu



Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Språk: Svenska
Sidantal: 291
Förlag: Modernista
Format: Pocket
Utgiven: 2014 (på engelska 2011)
Handling: "Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.

Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar

June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.

Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.
 
Vilken spännande och välskriven dystopi! En genre som plötsligt börjat intressera mig väldigt mycket. Jag har hört mycket bra om denna bok, och jag älskade den. Det bästa med den är att aldrig blir tråkig. Kapitlen är korta och sidorna går snabbt. Huvudkaraktärerna Day och June har sina egna kapitel turvist och med egen font, vilket jag tycker är bra då det är lättare att skilja dem åt. 
 
Jag gillar deras kärlekshistoria, men det som gjorde mig mest intresserad var själva samhället och staten. Befolkningen drabbad av pesten (dock bara de fattiga) och de rika har det bra ställt. Ingen medelklass. De unga ska genomgå en prövning vid en viss ålder och med poängen av den bestäms i stort sett deras öden. Vem vet om det är framtidens U.S.A.
 
Jag längtar efter att läsa uppföljaren Prodigy och hoppas att den håller samma höga tempo! Jag vill veta så mycket mer om vad deras land har att dölja.
 
Betyg:



Kommentera här: