Vassa föremål - Gillian Flynn

 
Titel: Vassa föremål
Författare: Gillian Flynn
Språk: Svenska
Sidantal: 278
Förlag: Modernista
Format: Inbunden
Utgiven: 2014
Handling: "Efter en lång tids frånvaro är journalisten Camille Parker tillbaka i sin gamla hemstad. Hon är ditskickad av sin arbetsgivare en tredje klassens Chicago-tidning för att rapportera om två unga flickors försvinnande. Camille är motvilligt inhyst i sitt föräldrahem, där hon på nytt konfronteras med sin distanserade mamma och den brådmogna trettonåriga halvsyster hon knappt känner.

Hemsökt av mörka händelser ur det förflutna, och samtidigt bekymrad över det olustiga grepp hennes syster tycks ha om stan, brottas Camille med samma gamla behov av att bli accepterad som plågade henne under uppväxten.

När ledtrådar visar sig bli återvändsgränder identifierar sig Camille allt mer med de unga offren. Och till sist inser hon att hon inte har något val: Hon är tvungen att nysta upp sitt såriga förflutna om hon ska kunna klara sig ur den här hemkomsten med livet i behåll."

Jag har läst Flynns böcker i fel ordning så att säga, jag började med den senaste; "Gone girl", fortsatte med hennes andra bok "Mörka platser" och läste nu hennes debutbok "Vassa föremål". Denna bok fångar inte mig lika snabbt som de andra, i början tyckte jag dialogerna kändes aningen hackiga och det dök upp väldigt många namn. Jag lyckades allt för fort lista ut hur det låg till, mycket mer kunde blivit lämnat åt fantasin.
 
Men Flynn skriver som bara hon kan göra, med ett sätt som får en att känna sig illa till mods samtidigt som man bara inte kan sluta läsa. Jag undrar om hon ibland skriver om egna erfarenheter eller om hon bara har en bra insikt i många saker, speciellt psykologi.
 
Stämningen i boken (och de andra böckerna) är alltid lite kuslig och obehaglig, hälften av karaktärerna verkar så mentalt ostabila och komplicerade att man inte riktigt vet vad de kommer ta sig till näst. Huvudkaraktären Camille är inget undantag där, hon har sina egna problem men samtidigt hade jag stor förståelse för henne i många avseenden. Hennes halvsyster Amma var en karaktär jag blev förfärligt frustrerad på, en galen 13-åring.
 
Om man tycker ett klassiskt mordfall är för tråkigt så rekommenderar jag definitivt Flynns böcker! Jag tycker hon är en fantastisk författare och jag väntar ivrigt på en ny bok.
 
Tack till Modernista för recensionsexemplaret!
 
Betyg:

Kommentarer:


Nelly:

Åh, vilken fin blogg du har. Första gången jag kikar in här men åh så fint du har det.

Svar: Nämen tack, vad glad jag blir!! :)
Sandra

skriven


Carro:

Jag har också precis läst ut denna, kan nog hålla med dig i din recension :)

Svar: Amma var den mest irriterande karaktär jag stött på på lääänge :D
Sandra

skriven


Monika:

Håller precis på och läser denna och jag tror jag har gissat hur allt ligger till :)

Svar: Jag tyckte man mycket lättare kunde lista ut allt i denna bok än hennes andra böcker :D men bra för att vara en debutbok tycker jag ändå
Sandra

skriven



Kommentera här: