Fangirl - Rainbow Rowell

 
Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Språk: Svenska
Sidantal: 427
Förlag: Berghs
Format: Danskt band
Utgiven: mars 2015
Handling: "Tvillingarna Wren och Cath ska börja på college. Wren är den utåtriktade som vill festa. Cath är mer osäker inför allt det nya. Hon ägnar mycket tid att skriva fanfiction om karaktären Simon Snow. Hennes ambition är att hinna bli klar med sin bok till den stora fanfiction-finalen. Men så träffar hon Levi som inte lämnar henne ifred."
 
ÄNTLIGEN fick jag lägga tassarna på denna bok jag väntat så mycket på.Jag skulle förstås kunnat läsa den på engelska, men när jag hörde att svenska översättningen var på gångs så väntade jag lite istället. Jag älskar att förlaget inte försvenskat titeln eller bytt omslaget. För den är så fin som den är! Danskt band, oh yes. Formatet passade perfekt. Boken är, in my opinion, perfekt tryckt.
 
Boken handlar alltså om tvillingarna Wren och Cath, men det är nog Cath som är huvudpersonen. Hon och hennes syster börjar på college och ska för första gången i deras liv inte dela rum, så Cath ska bo med en helt främmande människa, Reagan. Via Reagan träffar hon Levi. Åh, Levi. Han är nog min fictional boyfriend nu. Cath skriver fanfiction och är nästan en kändis inom den världen. Hon är en ganska sluten person som har lite svårt med nya människor och nya situationer. Hon litar inte på någon. Levi däremot är social och öppen, och pratar gärna med vemsomhelst. Till slut börjar Cath släppa honom närmare.
 
Det är knepigt att förklara boken, för den har egentligen ingen handling. Fast den ändå har en sån enorm handling. Det är mest om collegeliv, familjeproblem, killbekymmer, osäkerhet, skrivande och fanfiction. Man får ta del av stycken från Simon Snow böckerna, och också bitar från Caths fanfiction. Det var nog det enda jag inte gillade med boken. Det kändes lite för spretigt att blanda in en helt ny magisk värld bland kapitlen.
Det skulle ha kunna bli trist och trögt i och med att det inte hände sådär otroligt mycket i boken men nej, den kunde vara lågmäld och vacker utan att försöka för mycket. Många tycker Cath är den tråkigaste huvudkaraktären de läst om, men nej det kan jag inte hålla med om. Jag förstår henne precis, och hon gör boken intressant. Det känns på något sätt befriande att läsa om en person som inte är dendär klassiska powerbruden.
 
Jag har inte på länge varit så djupt inne i en bok som denna. Rowell är så oerhört skicklig med karaktärer, känslor och miljöer, det känns som jag känner karaktärerna påriktigt. Kanske för att Levi är precis som min sambo... men iallafall. Jag kunde inte lägga boken ifrån mig. Nu måste jag få mera litteratur av Rainbow Rowell. Mums.
 
Betyg:

Kommentarer:


liza:

Är faktiskt int alls intresserad av att läsa allt av Rowell men den här ska nog läsas! Låter så rolig och annorlunda :D

Svar: Gör det! ;)
Sandra

skriven



Kommentera här: