De försvunna - Caroline Eriksson

 
Titel: De försvunna
Författare: Caroline Eriksson
Språk: Svenska
Sidantal: 237
Förlag: Månpocket
Format: Pocket
Utgiven: 2015
Handling: "En solig sensommarkväll tar Greta, Alex och dottern Smilla båten från sommarstugan vid den mytomspunna sjön Maran och åker ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra går iland. De kommer inte tillbaka. Förvirrad går även Greta iland, hon ropar och letar, men kan inte hitta Alex och Smilla någonstans. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och tilltagande mörker.

Det står snart klart att Alex och Gretas relation präglats av destruktiva mönster. Dessutom har en omvälvande händelse i barndomen satt djupa spår i henne. Historien gör sig påmind och frågan är vad som är sanning och vad som är lögn, verklighet och fantasi. Kan sägnerna om sjön Marans onda krafter stämma? Finns det ett samband mellan försvinnandet och det som skedde den kvällen för många år sedan, då Gretas pappa dog? Och vad har egentligen hänt med Alex och Smilla?"
 
Förbered dig på en bok du inte kan lägga ifrån dig! Den höll mig i ett järngrepp ända till slutet. Min frustration över Greta och hennes handlingsförlama sätt blandades med rädsla och nervositet. Man vet inte riktigt vad som är sant eller påhittat, om Greta är psykiskt sjuk, påverkad av något eller chockad. Bit för bit uppnystas mysteriet kring försvinnande och man får reda på mera om Gretas förflutna. Jag försökte gissa mig till slutet flera gånger, men alla mina teorier var fel, ett stort plus! Ibland kunde jag känna att vissa detaljer i boken var lite för "dumma" för att vara sanna, men inget som störde helheten under läsningen. Jag har ju själv ingen insikt i hur jag skulle reagera i Gretas situation, troligen kunde man bli lika kaotisk i tänkandet.
 
Boken är precis lagom lång för denna typ av berättelse, behöver du ha med en bok till stugan, ta denna.
 
Finns på Adlibris och Bokus.
 
Betyg:

Kommentarer:


Bam:

Vad kul att den var bra, och ibland behöver inte en bra bok vara speciellt lång :)

Svar: Precis! :) Skulle den varit längre skulle den blivit sämre och utdragen.
Sandra

skriven



Kommentera här: