Leah on the Offbeat - Becky Albertalli

 
Titel: Leah on the Offbeat
Författare: Becky Albertalli
Språk: Svenska
Förlag: Penguin Books
Sidantal: 354
Format: Häftad
ISBN: 9780241331057
Utgiven: 2018
Handling: "When it comes to drumming, Leah Burke is usually on beat - but real life isn't always so rhythmic. An anomaly in her friend group, she's the only child of a young, single mum, and her life is decidedly less privileged. And even though her mom knows she's bisexual, she hasn't mustered the courage to tell her friends - not even her openly gay BFF, Simon.

So Leah really doesn't know what to do when her rock-solid friend group starts to fracture in unexpected ways. With prom and college on the horizon, tensions are running high. It's hard for Leah to strike the right note while the people she loves are fighting-especially when she realizes she might love one of them more than she ever intended."

I "Love, Simon" (Simon vs. the Homo Sapiens agenda) får vi bekanta oss med Leah första gången, och nu har hon en egen bok! Jag gillade verkligen Simon-boken, den kändes sådär lagom lättsmält och söt. Till och med rolig på sina ställen. Jag tyckte Leah var en intressant karaktär redan då.

Tråkigt nog får alla andra ungdomarna i deras gäng, "Blue", Simon, Abby m.fl. så mycket plats att jag känner att Leah hamnar i bakgrunden i sin egen bok. Åtminstone till en början. Det är ganska typical high-school drama, något annat hade jag inte förväntat mig av boken. Jag bara ville att det skulle handla om Leah, på djupet! Även om jag tyckte mycket om Simon fick han på tok för mycket plats här.

Många verkar störa sig på att Leah är lite negativ och gnällig, personligen tyckte jag det var det som funkade med boken. Jag skulle inte orka med henne om hon skulle vara jättepositiv och glättig. Leah känns som en äkta karaktär, hon har sina små brister precis som vi alla har.

Egentligen finns det ingen större plot, förutom hur det ska gå med Leahs förälskelse, i en tjej. Lite för snabbt börjar man förstå vem tjejen är, det kunde nästan varit roligare att försöka luska ut det efterhand, men då blir det väl lite för mycket kopia av Simon-boken. Fast, det kändes ändå som om Albertalli skrivit en lite oigenomtänkt bok bara för att mätta fansen av förra boken. Den är lite för på ytan hela tiden, den träffar inte riktigt rätt.

Helt okej läsning för alla som gillade "Love, Simon". Jag tycker omslaget och layouten var jättesnygg!

Tidigare läst av författaren:

Finns på Adlibris och Bokus.

Betyg:




Kommentera här: