Röd måne - Elisabet Nemert

 
Titel: Röd måne
Författare: Elisabet Nemert
Språk: Svenska
Sidantal: 383
Förlag: Forum
Format: Inbunden
ISBN: 9789137140339
Utgiven: 2013
Handling:  "Månen lyser flammande röd den frostiga höstnatt i nådens år 1626 när läkekvinnan Ingrid Ingemarsdotter rider mot sitt hem, gården Näs nära Skokloster i Uppland. Röd måne är ett djävulstecken, ett lockrop från den onde själv som då kallar de sina till sig. När månen är röd håller man sig inomhus om man är rädd om sin själs salighet.

Plötsligt bryts tystnaden av ett spädbarns hjärtslitande gråt och vid vägkanten hittar Ingrid ett övergivet nyfött flickebarn. Flickan döps till Indra och växer upp hos Ingrid, som skänker henne all sin kunskap om växternas läkande förmåga.

Men Indra har också begåvats med läkande händer, en förmåga som måste hållas hemlig. Den som har kraft att läka sjukdom har också kraft att framkalla det som är ont. Och straffet för trolldom är döden.

När häxbålen tänds över landet drar en klappjakt igång som tvingar Indra på flykt.

I Röd måne får vi följa Indra och hennes kamp för de mest utsatta i det av krig och umbäranden drabbade Sverige. I Europa rasar trettioåriga kriget och Gustav II Adolf har fallit i slaget vid Lützen 1632. Den unga Kristina, jämnårig med Indra, är nu Sveriges drottning och ödet kommer att föra samman dessa båda kvinnor och för alltid förändra Indras liv."

En bok som fanns med min Hyllvärmare 2018-utmaning och som köptes på bokrean för några år sedan. Jag har aldrig varit jätteförtjust i historiska romaner men häxprocesserna på 1600-talet har alltid intresserat mig, vilket bidrog till inköpet av denna bok.

Boken kom igång direkt och gav just den där rätta historiska känslan. Jag har tidigare läst Jan Guillous "Häxornas försvarare" så jag hade ganska bra kännedom om vad som pågick under häxprocesserna i Sverige. Detta var något jag lite saknade i boken. I början handlade det ganska mycket om det, men sedan fick häxprocesserna en mycket liten roll. Ibland är jag osäker om det som skrivs är fakta eller fiction, t.ex. om kungahuset och de olika personerna där, men jag har för mig att mycket basera sig på riktig fakta. Det är ett stort plus.

Berättelsen är tidvis spännande och känns välskriven. Den var dock mycket förutsägbar, så ett litet minus för det, men överlag var det en trevlig bok i en genre jag sällan läser. Denna kan nog tilltala många!

Finns på Adlibris och Bokus.

Betyg:




Kommentera här: