Kappsäck full med pengar - Staffan Bruun

 
Titel: Kappsäck full med pengar
Författare: Staffan Bruun
Språk: Svenska
Förlag: Schildts
Sidantal: 274
Format: Inbunden
ISBN: 9789515020338
Utgiven: 2010
Handling: "Hjälte är Antonio Sallinen, känd från Fällan i Brunnsparken.
På Helsingfors-Vanda flygplats får han med sig fel resväska. Den innehåller en miljon euro. Frestelsen att behålla pengarna blir Antonio Sallinen övermäktig. Äntligen ska han kunna ge sin familj allt den saknat.
Men någon annan vill också komma över pengarna. Någon som inte skyr några medel. Följderna blir ruskiga för Antonio, hustrun Charlotta och deras lilla dotter Claudia."
 
Det är sällan jag läser böcker av finlandssvenska författare. Denna bok hade jag med i Hyllvärmare 2018-utmaningen, så passade på att prova på Staffan Bruuns författarskap.
 
Jag visste inte att detta var en uppföljare på en tidigare bok, men det var inget som störde läsningen. Handlingen kom snabbt igång, då Antonio (bokens huvudkaraktär) får fel resväska med sig hem. Väskan innehåller en miljon euro! Att direkt meddela polisen vore det kloka att göra, men när pengarna finns framför en blir det svårt att motstå. Antonio och hans fru Charlotta lägger in kappsäcken i garderoben och bestämmer sig för att vänta. Väntan blir inte lång förrän någon börjar sakna pengarna...
 
Miljöerna är så hemvana eftersom de utspelar sig i Helsingforsregionen. Det förekommer en hel del finlandssvenska uttryck, så som "Voj, jag sotta" och det nämns ord som "Hanken" och "West End" som kanske inte i Sverige skulle förstås. För mig kändes det bara roligt att också "i huvudet" få läsa på ren och klar finlandssvenska.
 
Själva mysteriet med kappsäcken, pengarna och dess eventuella ägare höll mitt intresse uppe boken igenom. Karaktärerna i övrigt föll mig inte så mycket i smaken och ibland tyckte jag att vissa partier blev lite småtråkiga. En lättläst bok som underhöll mig i stunden, men inte lämnade några känslor efteråt.
 
Boken finns inte längre i tryck.
 Betyg:



Kommentera här: