The Westing Game - Ellen Raskin

 
 
Titel: The Westing Game
Författare: Ellen Raskin
Språk: Engelska
Förlag: Puffin Books
Sidantal: 217
Format: Häftad
ISBN: 0881039713
Utgiven: 1997 (original 1978)
Handling: "One fateful day, sixteen people gather for the reading of Samuel W. Westing's will. To their surprise, the will turns out to be a contest, challenging the heirs to find out who among them is Westing's murderer. Forging ahead, through blizzards, burglaries, and bombings, the game is on. Only two people hold all the clues. One of them is a Westing heir. The other is you!"
 
Ett spontanköp jag egentligen inte visste något om. Boken verkar rikta sig till en lite yngre publik, men jag tycker (kanske p.g.a. dess ålder?) att den skulle varit lite för svårläst för mig som ung tonåring. Den har inte åldrats så bra, det är något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Både gällande story, tempo och språk.

Alla karaktärer i boken "värvas" till ett bostadshus nära den mystiske Samuel Westings stora hus. De verkar alla ha något gemensamt med Westing, även om de inte känner varandra. I berättelsen finns både barn och vuxna, och deras livsöden skildras lite om varandra. Ibland har jag svårt att hålla reda på vem som är vem.
 
Karaktärerna kallas till Westings hus för att få ta del av uppläsningen av hans testamente. De flesta är chockade; varför just jag, som inte känner Mr. Westing? Advokaten som läser upp testamentet har tydliga instruktioner hur det ska göras, och snart inser de att de ska ta del av ett slags spel för att få ärva 200 miljoner dollar. De paras ihop två och två, och får ledtrådar att lösa mysteriet: Mr. Westing hävdar nämligen att han inte dog en naturlig död och att hans mördare finns bland alla de som tillkallats till spelet.

Boken var inte så tjock så den gick relativt lätt att läsa, men på något sätt lyckades den inte alls fånga in mig och jag fann den ganska tråkig (trots lovande handling). Svårt att säga vad det exakt var, kanske ett lite utdaterat språk, märkliga händelser som man inte förstod sig på och en stor röra av karaktärer som var rätt så ointressanta.  Ledtrådarna gav inget till berättelsen och gjorde en bara mera förvirrad.
 
Finns på Adlibris och Bokus.
 
Betyg:



Kommentera här: