Veckans topplista - v.7 2018 - Alla hjärtans dag

Tack till Johanna på Johannas deckarhörna som håller i trådarna för Veckans topplista, där vi bokbloggare får lista favoriter enligt givet tema. Denna vecka är temat Alla hjärtans dag. Här kommer mina fem bästa lästips inför Valentine’s Day:
 
1. Fangirl av Rainbow Rowell
En mysig YA-bok om tvillingskap, livet på en internatskola och om att förälska sig.
 
2. Eleanor & Park av Rainbow Rowell
Jag fortsätter i samma anda med en annan bok av Rowell, en fin kärlekshistoria som utspelar sig på 80-talet. Också YA-genre.
 
3. Emma av Jane Austen
En riktig klassiker och en intressant inblick i kärlekslivet i början av 1800-talet. Fantastiska karaktärer.
 
4. Jag ger dig solen av Jandy Nelson
Något av det bästa jag läst inom YA. Mycket konst och en hel del ungdomsromantik ryms i denna pärla.
 
5. En shopaholic säger ja av Sophie Kinsella
Shopaholic-serien älskade jag som yngre vuxen (då fick jag äntligen lässuget tillbaka som varit borta några år) och Kinsella skriver riktigt roliga böcker. Feelgood på hög nivå.

Kommentarer:


Hanneles bokparadis:

fin topplista, bra tema.

Svar: Tack! :) <3
Sandra

skriven


Boklysten:

Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

Svar: ! :)
Sandra

skriven


Lena:

Eleanor & Park var jättemysig. Gillar även allt som Kinsella skriver.Austens bok står och väntar i min olästhylla.

Svar: Jag med :) Kinsella funkar lixom alltid!
Sandra

skriven


[Anna]:

Fangirl är jag jätte nyfiken på! :)

Svar: Rekommenderas! :)
Sandra

skriven


Mösstanten:

Tack för listan. Har bara läst Emma. Hm, eller har jag bara sett den som film?

Svar: Jag har inte sett filmen ännu, men det vill jag göra snart :)
Sandra

skriven


Evelina:

Fangirl borde jag ta och läsa, det låter som en bok i min smak. Har läst Eleanor & Park också, den var bra men tyckte inte riktigt att den levde upp till mina förväntningar.

Svar: Eleanor and Park var inte en full femma, mycket hypead. Men Fangirl kan jag rekommendera som lättsmält, mysig YA-läsning!
Sandra

skriven


Villa%252520Frejas%252520bokblogg:

Tack för tipsen. Kinsellas böcker tar jag ofta till just i en lässvacka.

Svar: Jag med!! :) så lättlästa och trevliga att bara hoppa in i.
Sandra

skriven


A ROOM OF MY OWN:

har endast läst Emma, men jag känner till de andra i alla fall

skriven


Anonym:

Rainbow Rowells böcker har jag tänkt läsa - det har bara inte blivit av ännu...

Svar: Hon har flera pärlor. :)
Sandra

skriven


Annette:

Så fin lista! YA-böcker och romantik på 1800-talet har nog sina likheter gissar jag.

Svar: Tack snälla :) <3
Sandra

skriven


Vargnatts bokhylla:

Emma och Eleanor & Park har jag läst och gillat!

skriven


violen:

Ja, Jane Austen står sig ju alltid. Annars är det för mig olästa!

skriven


Monika:

Jag ger dig solen har jag faktiskt i hyllan. Oläst så klart, men vilket år som helst ska den bli läst :)

Svar: Vilket år som helst, sådana har vi många :) Men rekommenderar om man gillar lite "komplexare" YA!
Sandra

skriven


Marie%20Eggimann:

Oj då inte läst en enda men jag får bättra mig på kärleksläsning.

skriven


Anna - Bokbabblaren:

Jag ger dig solen har jag inte läst ännu, men däremot hennes andra roman Himlen börjar här. Riktigt bra! <3

Svar: Då gillar du nog Jag ger dig solen! :)
Sandra

skriven


Sara Pepparkaka:

Jag ger dig solen hade jag tänkt läsa någon gång.

Svar: Den ska du absolut läsa :)
Sandra

skriven



Kommentera här: